România ocupă poziția a doua în ceea ce privește sedentarismul. Mai exact, 5 din 100 de români merg la o sală de fitness. Cu toate acestea, interesul pentru un stil de viață sănătos a fost în crestere în 2018.
Revista 100% Sport România a stat de vorbă cu Marian Paraschiv, personal trainer la BodyLogic
Revista 100% Sport Romania: Care este perspectiva ta asupra fitnessului din Romania?
Marian Paraschiv – În România există un curent în creștere, în ceea ce privește fitnessul, ca mișcare sportivă, ca mod deviață sănătos. Cu toate acestea, deși în fiecare an apar între 2 și 3 mii de noi insturctori de fitness la nivel national, există foarte mulți clienți care aleg să facă antrenamente singuri, fără un antrenor personal. Uneori, chiar dacă își cumpără ședințe de antrenament cu antrenor, renunță în aproximativ 3 luni, fie din motive financiare, fie pentru că decid că deja ”știu” ce au de făcut și nu mai au nevoie deacesta. Însă, consider că mișcarea de fitness din România este încă înainte de maturitate. Atâta vreme cât este nevoie de marketing ca să atragi clienți pentru prima oară într-o sală de fitness, trebuie schimbată mentalitatea. Dar, da, suntem pe un trend ascendent
Revista 100% Sport Romania: De ce nu sunt pline slile de fitness?
Marian Paraschiv – Există un paradox: foarte multă vreme, sălile s-au numit ”de forță” și a merge la o sală era echivalent cu a face culturism. În ultimii ani, au pătruns în România (și s-au propagat) metode moderne de antrenament, antrenamentele funcționale au devenit populare și au apărut primele modele de fitness din Romania, adică, persoane cu o condiție fizică remarcabilă, cu muschi bine definiți și obiceirui sportive. Motivul pentru care sălile nu sunt pline este legat tot de mentalitate. Foarte mulți nu vin la sală de ”rușine” sau pentru că realizează că nu știu ce să facă într-o sală de fitness. Aparatele supra sofisticate intimidează. Apoi, mai există un palier de clienți pe care nicio sală nu-i vrea, băeiții de ”cartier” care strică imaginea și cu care nimeni nu ar vrea să se asocieze. Femeile au cea mai mică pondere în rândul clienților din sălile de sport, tocmai din acest motiv. Nu e plăcut să fii femeie și în timp ce lucrezi, cineva să te filmeze sau să încerce abordări golănești. Ți se ia cheful de sport. Apoi, a apărut un nou curent, acela al studiourilor de fitness, unde, intimitatea și siguranța sunt la cote înalte. Astfel, sălile mari de sport se zbat în paradoxul prețului care , dacă este prea mic, atrage clienți pe care nu-i doresc (și atunci clienții serioși, nu mai vin) iar dacă ridică prețul realizează că acei clienți serioși și cu bun simț nu acoperă cheltuielile sălii. Părerea mea personală este că sălile mari vor dispărea încet încet, iar antrenorii buni își vor orienta clienții spre studiouri personale, unde businessul este mai ușor de controlat.
Revista 100% Sport Romania: Dacă faci sport consistent, mai contează ce și cât mănânci?
Marian Paraschiv – Oh, da, fără doar și poate. Fitnessul vine la pachet cu Nutriția, sau, așa ar trebui. Pentru că, degeaba faci antrenament dacă acumulezi dublul caloriilor, mâncând după. Există un moment, pentru cei mai tineri, în care metabolismul crescut le permite să facă această magie: să mănânce mult și totuși să nu se îngrașe, însă, efectul de yoyo nu ține la nesfârșit și la un moment dat, realizează că..se îngrașă Abia atunci spun.. ”păi, acum x ani, slăbeam foarte ușor” Păi, da, acum X ani.., acum trebuie să schimbi ceva. Practic, astăzi nu mai poți vorbi despre a fi sănătos doar făcând sport, ceea ce mănânci și mai ales cum, este esențial. Au apărut programe coerente care îmbină foarte bine cele două instrumente de stil de viață, însă, mai e ceva: niciun program nu funcționează pe o încărcătură emoțională negativă. Oricât fitness ai face și orice ai vrea să obții, dacă mănânci compulsiv, dacă nu te odihnești cum trebuie, dacă ești stresat, vei metaboliza toate aceste stări negative, le vei somatiza, mai devreme sau mai târziu. De aceea, cele mai moderne concepte de ”healthy lifestyle” includ pe lângă fitness și nutriție și partea de coaching de lifestyle, clearing emoțional, terapii de relaxare și practic orice te ajută mental să îți susții obiectivele.
Revista 100% Sport Romania: Ce ar însemna din perspectiva ta ”performanța” în fitness?
Marian Paraschiv – Personal, am o problemă cu termenul de ”performanță”! Pentru că, din punctul meu de vedere, am primit un corp creat să fie funcțional, adică să deservească foarte bine activităților curente. Nu înțeleg la ce te ajută să ridici de 3 ori greutatea corpului tău (asta fiind performanță sportivă) pentru că, DA, există un cost pentru asta. Forța și performanța la un moment dat, nu țin pentru tot restul vieții. Să spunem că o persoană care face contabilitate, face cam același tip de mișcări funcționale, zi de zi. După aproximativ 10 ani, neurologia formată permite un set limitat de mișcări. Și într-o zi, hotărăște să alerge după autobuz. Și face fracturi. De ce? Pentru că nu există în memoria neuromotorie acel set de mișcări, deci, corpul NU este antrenat funcțional. Performanța în fitness, pentru mine nu înseamna locul I la concursul de frumusețe ci să poți face cu ușurință acele mișcări care te ajută în viața de zi cu zi, să te menții, să nu faci fracturi și să poți beneficia o perioadă cât mai îndelungată de corpul , sănătatea și motricitatea ta excelentă.
Revista 100% Sport Romania: Cum arată un antrenor de succes?
Marian Paraschiv – Spuneam mai sus că nu trebuie să fie neapărat top model de fitness. Știți de ce? Pentru că acel anternor posibil să fi găsit cheia perfectă pentru el însuși, asta nu înseamnă că suntem cu toții la fel, nuu, nici pe departe. Câți s-au antrenat cu Hagi și au devenit fortbaliști ca el? Modelarea sportivă (a imita, a lua ca model un idol) nu are nimic de a face cu ceea ce poti face pentru tine. Un antrenor de success, pentru mine, este acel antrenor care poate înțelege foarte bine obiectivele clientului său, care i le validează, care îl ajută să execute corect, care știe mai mult decât arată în poze. Un antrenor trebuie să fie un bun coach, un ghid , pentru un client în drumlul să spre un obiectiv individual.