Punct final într-o nouă ediție epică a Raliului Iașului! Adrenalină, spectacol, măsuri sporite de securitate și multă moție, acestea au fost coordonatele Raliului Iașului 2019, cel mai bun și cu siguranță cel mai spectaculos raliu din România! După două zile incredibile, în care numărul de abandonuri a fost mai mare ca niciodată, Vali Porcișteanu și-a împlinit visul: a câștigat, pentru prima dată în carieră Raliul Iașului, a șasea etapă a Campionatului Național de Raliuri DUNLOP, organizat de Federația Română de Automobilism Sportiv.
Echipajul format din Valentin Porcişteanu și Dan Dobre (Citroen C3 R5) a fost cronometrat cu timpul de 01 h 18 min 09 sec 8/10, locul 2 a revenit echipajului Dan Gîrtofan/Tudor Mârza (Skoda Fabia R5), la 01 min 25 sec 2/10, podiumul fiind completat de Cătălin Grigoriu/Bogdan Rotaru (Ford Fiesta ST R5), la 06 min 03 sec 2/10, etc.
Ghinionistul Simone Tempestini
Prima zi a fost una cu adevarat nebună, cu multe răsturnări de situație și cu multe surprize! Cu trei victorii în ultimii patru ani la Iași, Simone Tempestini (la volanul mașinii sale Hyundai i20 R5) a început excelent și la această ediție. După Proba Specială numărul 2, clujeanul avea deja un avantaj de 44,9 secunde în fața lui Adrian Răspopa (Skoda Fabia R5). În plus, câstigătorul Raliului Sibiului, Sebastian Barbu (Skoda Fabia R5) își anunțase deja abandonul din cauza unor probleme tehnice, ieșind astfel din calculele pentru prima poziție în clasamentul general. Lovitura de teatru avea să se producă însă în cea de-a treia probă specială de la Iași. Campionul en-titre a pierdut o roată după ce mașina sa de concurs a lovit un cap de pod și a fost nevoit să abandoneze pentru a doua etapă consecutivă. Mai mult decât atât, imediat după abandonul luiTempestini, pe listă l-a urmat și Adrian Răspopa. Acesta a ieșit în decor în proba Mădârjac, mașina de concurs rămânând suspendată pe un mal de pământ într-o zonă fără spectatori, astfel că a fost nevoie de intervenția oficială.
Spectacol la Râpa Galbenă
Și așa am ajuns la finalul primei zile de la Raliul Iașului! Prima zi nu se putea încheia fără cea mai frumoasă etapă de stradă dintr-un raliu românesc – SuperSpeciala de la Râpa Galbenă. Aproximativ 17.000 de ieșeni au asistat vineri seară la spectacolul oferit de cei mai buni piloți ai României. La finalul primei zile, Vali Porcișteanu era lider în clasamentul Raliului Iașului.
Sâmbătă, Simone Tempestini s-a întors prin regula de super rally și a câștigat toate cele cinci probe speciale, dar nimeni nu i-a mai putut fura marea victorie lui Vali Porcișteanu, care nu a forțat și a făcut o cursă de siguranță. Pilotul de la DTO Rally Team a profitat rând pe rând de abandonurile celor care se aflau înaintea sa și a reușit să își consolideze poziția de lider până la finalul raliului, în timp ce Bogdan Marișca a fost nevoit să se declare învins din probele metehnice în proba special numărul 7.
Dan Gârtofan, prezent pe podium la fiecare etapă
Cu trei victorii pe probele speciale, Porcișteanu a fost mai rapid cu 01:25,2 față de Dan Gârtofan, care a încheiat al doilea. Gârtofan a bifat astfel al 10-lea podium consecutiv în competițiile interne. Al treilea timp al Raliului Iașului a fost înregistrat de Cătălin Grigoriu. Este primul podium la general din cariera băcăuanului, care își făcea debutul ca pilot în CNRD chiar la Iași, în urmă cu 4 ani. Cele trei echipaje au fost premiate în fața Primăriei Municipiului Iași, de primarul Mihai Chirica și de managerul Raliului Iașului, Dan Codreanu. La festivitate au participat foarte mulți copii, care au avut posibilitatea să vadă cum arată în realitate o mașină de raliu, dar și să se pozeze cu cei mai buni piloți din România.
Revenit sâmbătă prin regula super rally, Simone Tempestini nu a mai avut nicio șansă în clasamentul general, însa a fost declarat câștigătorul zilei, impunandu-se în toate cele 5 probe, la care se adaugă și bonusul din power stage. Top 10 general de la Iași a fost unul plin de surprize. Cei care au punctat sunt, în ordinea din clasament, Zoltan Juhos (Skoda Fabia R5), Paul Ciubotariu (Subaru Impreza), Călin Bucur (Mitsubishi Evo 9), Mihnea Mureșan (Peugeot 208 R2), Adrian Teslovan (Citroen DS3 R3T), Eugen Caragui (Peugeot 208 R2) și Norbert Maior (Peugeot 106).
Confruntările decisive pentru titlul absolute dintre Vali Porcișteanu, Dan Gârtofan și Simone Tempestini se vor da la Transilvania Rally (27-28 septembrie) şi Raliul Braşovului (18-19 octombrie).
Porcișteanu, lider la general
Înaintea ultimelor două etape, Porcișteanu a strâns 193,4 puncte, în timp ce Gârtofan, aflat pe poziția secundă, are 191, iar pe 3 se află Tempestini cu 148,2 puncte. Conform Federației Române de Automobilism Sportiv, clasamentul final se realizează pe sistemul N-2, unde N este numărul total de etape.
Sâmbătă seară, în central Iașiului, pe pietonalul Ștefan cel Mare și Sfânt, în prezența primarului Mihai Chirica, a avut loc o festivitate de premiere spectaculoasă, la care au participat foarte mulți spectatori.
Iată principalele reacții după Raliul Iașului 2019:
Vali Porcișteanu, câștigător Raliul Iașului: „Ne bucurăm că am ajuns cu bine aici la finiș. Un raliu terminat, un raliu câștigat. Ne-am fi dorit să mergem mult mai tare, dar am fost prima mașină de pe traseu și a trebuit să fim foarte atenți, să avem un ritm mai atent pentru că alunecam. Superspeciala de la Râpa Galbenă ne-a încântat foarte tare, a fost foarte multă lume și asta ne place. A fost un raliu lung, greu, o cursă foarte tacticizată. Am spart ghinionul și am câștigat și noi în sfârșit la Iași. Mai sunt două etape importante, lupta se va da cu siguranță până în ultima etapă. Felicitări organizatorilor pentru efortul făcut pentru ca Iașiul să găzduiască în continuare o etapă de raliu”.
Dan Gârtofan, locul 2 la Raliul Iașului: „Este un raliu care nouă ne priește. Nu a fost chiar un ritm mulțumitor pentru noi. Am văzut că pierdem contactul cu cei mai rapizi din față și am zis că trebuie să terminăm cursa și să luăm cât mai multe puncte. Pentru noi cel mai important este campionatul național. Este un sezon lung în care pot apărea surprize. Ne dorim să terminăm cu bine, suntem integraliști în acest sezon, în care ne-am clasat pe podium la fiecare etapă la care am participat, inclusiv în etapele din străinătate. Mi-aș fi dorit să avem un ritm mai bun, dar nu e chiar rău pentru un pilot apropiat de jumătate de secol de viață. Felicitări organizatorilor, au făcut o treaba excelentă și felicitări domnului primar Chirica pentru implicare. Sper ca și la anul să ne întâmpine la Raliul Iașului, în aceeași funcție”.
Cătălin Grigoriu, locul 3 la Raliul Iașului: „Nu voi uita niciodată această etapă. Organizarea Raliului a fost impecabilă. Iașul merită să fie premiat ca cel mai bine organizat raliu din România. Mă bucur enorm pentru această victorie, locul 3 la general. Am și plans vreo 10 minute, de fericire și de descărcare, de adrenalină. Îmi pare rău pentru colegii mei mai buni ca mine, care au abandonat. Eu nu sunt un pilot de podium, eu sunt de primii 10. Oricum această performanță mă motivează și pentru următoarele etape”.
Dan Codreanu, manager Raliul Iașului: „Un raliu greu, cu peripeții. Prima zi a fost foarte grea din punct de vedere al organizatorului. A trebuit să ne mișcăm foarte repede pentru că au fost nu mai puțin de 19 incidente de cursă. Le-am soluționat pe toate cu bine. A doua zi au fost mai puține incidente, dar unul a fost cu mașina organizatorului. Un oficial FRAS a greșit trasa și a intrat în pădure. Ne-am descurcat bine și în acest an. Eu zic că la anul va fi și mai bine. Suntem pregătiți să organizăm și o etapă de ERC la Iași, numai să avem bugetul aprobat. Mulțumim tuturor celor care ne-au ajutat, instituțiilor din Iași, volutntarilor și iubitorilor de motorsport din Iași”.
Mihai Chirica, primarul Iașului: „A fost un raliu cu mulți spectatori. Cred că ușor-ușor batem recordul de prezență la Superspeciala de la Iași. Suntem fericiți că toată lumea este sănătoasă. Tabla se îndreaptă, mașinile se repară, important este că piloții sunt sănătoși. O etapă de raliu organizată la Iași ne aduce foarte multă imagine. Toți cei care au fost aici vin de peste tot din țară, au fost aproape 80 de echipaje la start și vor vorbi foarte frumos despre orașul nostru. În al doilea rând, a fost și un cadou pentru copii, la final de vacanță. Cei mici au fost cei mai încântați să vadă live Superspeciala de la Râpa Galbenă, să se urce în mașinile de curse, să-și facă poze cu piloții. În al treilea rând, este vorba despre tradiție. Să continuăm tradiția, ca la Iași, al doilea oraș al țării, să organizăm annual competiții de motorsport. Sperăm cât de repede să putem aduce la Iași o etapă de cupă europeană. Totul va depinde de obervatorul FIA. Sperăm să-l convingem la anul că putem organiza imediat o etapă la Iași. Asta ar presupune însă bugete mai mari, dar noi suntem pregătiți”.