Contorul marilor performanțe semnate de Marc Marquez în motomondial s-a oprit la început de 2020. După șase titluri mondiale cucerite în decurs de șapte ani și peste 50 de victorii de Grand Prix, unele dintre acestea compensând capriciile motocicletei Honda, firul s-a rupt odată cu accidentarea de la Jerez. Oul sau găina? Declinul uzinei japoneze a determinat un campion să frizeze imposibilul sau invers, riscurile asumate de Marquez au cauzat apoi căderea HRC în neant, fără vreun alt pilot de valoare care să-l substituie?
În orice caz, tronul a fost vacant și patru piloți au devenit campioni în ultimii cinci ani: Joan Mir (Suzuki), Fabio Quartararo (Yamaha), apoi doar cu Ducati s-a mai putut câștiga (Bagnaia și Martin). De asta s-a convins și Marc Marquez, așa că după 11 sezoane a rupt legătura cu Honda și s-a mutat în tabăra Ducati. În 2024 nu i s-a oferit decât o motocicletă de generație veche, purtată înspre trei victorii, dar incapabilă să conteze pentru titlul suprem. Însă a fost suficient și pentru ca spaniolul să se convingă că mai poate, și pentru uzina din Bologna să-i dea votul de încredere. Și astfel, Marc a ajuns să poarte roșu și să se poată duela cu arme egale cu Pecco Bagnaia.

Mulți au afirmat că italianul nu va avea nicio șansă. Momentan, după un prim weekend, așa pare. Prima linie a grilei a fost formată din frații Marquez (cu seniorul în pole) și Bagnaia, iar cele două curse i-au regăsit la final în aceeași ordine. Sprintul a fost complet lipsit de emoții pentru Marc, însă întrecerea de duminică a avut ceva mai multe emoții pe fondul nevoii sale de a gestiona presiunea în anvelope. Plecat bine, s-a desprins de pluton, însă apoi a decis să-l aștepte pe fratele său și să-l urmeze îndeaproape. Pe final, a atacat exact când vrut, și-a recuperat prima poziție și a învins pentru a 63-a oară. ”S-a jucat cu noi toată cursa”, a afirmat Bagnaia la sosire. Esențial pentru Marc a fost că mezinul a rezistat în fața lui Pecco, facilitându-i creșterea avansului în clasamentul general, acolo unde n-a mai fost lider din 2019. Scorul dintre cei doi piloți de uzină este 37-23 la plecarea caravanei din Thailanda înspre Argentina.
Marc nu pierdea pe virajele de dreapta cât era capabil să câștige față de noi în cele de stânga. A fost deosebit de rapid și de constant încă de la primele teste pe acest circuit. Urmează Argentina, nu e printre pistele mele preferate. Dacă voi termina din nou pe 3, va fi un rezultat bun.
Francesco Bagnaia
Ne-a rămas să privim cursa de dincolo de podium, acolo unde revelația a fost debutantul Ai Ogura (Aprilia). Japonezul a încheiat pe 4 la sprint în fața lui Franco Morbidelli (Ducati), apoi cei doi au făcut rocada duminică. Doar ei au putut păstra un ecart decent față de primii 3 la finele celor 26 de tururi. Unicul component al echipei de uzină Aprilia, Marco Bezzecchi, s-a clasat al șaselea, la 15 secunde în urma învingătorului. Lipit de el a fost primul pilot Honda, Johann Zarco, după ce colegul de marcă Joan Mir a căzut. Sunt semne bune la HRC, de vreme ce Yamaha sau KTM au plasat primul prototip în urma lor în acest Grand Prix de deschidere. În mod bizar, primul model Yamaha nu a fost cel pilotat de Quartararo, acesta fiind devansat de ambii piloți Pramac – Miller și Oliveira.

Și categoria Moto2 a consemnat o dublă spaniolă, cu Manuel Gonzalez în fața lui Aron Canet. Intact GP nu a dat doar învingătorul, ci și ocupantul poziției a treia, în persoana australianului Senna Agius. Campion european Moto2 în urmă cu doi ani, el a reușit cea de-a doua clasare pe podium din carieră, după cea obținută pe teren propriu la Phillip Island toamna trecută. Și pentru Gonzalez cota 2 este de reținut, acesta fiind al doilea său succes după Motegi 2024. Campionul Moto3 de anul trecut, David Alonso, nu a punctat la prima sa cursă la categoria intermediară. Ceva mai bine s-a descurcat adversarul său direct Dani Holgado (P8), cu care este acum coechipier.
Spania nu a ratat nicio treaptă a podiumului Moto3 pe Chang International Circuit: Jose Antonio Rueda a evadat la peste șapte secunde în fața unui grup de trei ce a ajuns la sosire în ordinea Alvaro Carpe – Adrian Fernandez – Stefano Nepa. A fost așadar o nouă dublă pentru Red Bull KTM Ajo, într-o cursă în care nu mai puțin de 11 din cei 26 de piloți au abandonat. Dincolo de podiumul integral spaniol, ar fi de remarcat faptul că în Top 10 nu s-au poziționat decât piloți din Spania și Italia, fiecare națiune cu câte cinci reprezentanți.
Peste două săptămâni nu ne mai trezim devreme, căci avem etapa de pe Termas de Rio Hondo în prime time. O ocazie să vedem dacă raportul de forțe dintre Marc Marquez și Pecco Bagnaia rămâne cel etalat în Thailanda, sau această primă rundă a avut caracter de excepție.
