După doi ani și jumătate de domnie Red Bull, echipa austriacă a fost detronată la jumătatea anului trecut. Până la căderea cortinei în 2024 echipele istorice McLaren și Ferrari au preluat conducerea, iar cum noul sezon nu anunța o mare revoluție tehnică era de așteptat (încă de la testele din iarnă) ca ordinea să nu sufere mari modificări la prima reuniune de la Antipozi.
Sesiunea de calificări a confirmat faptul că echipa campioană en-titre la constructori este într-o poziție de forță, fapt ilustrat și de ceilalți team manageri care au pus presiunea statutului de favoriți pe McLaren. O primă linie papaya, cu al treilea clasat la aproape patru zecimi de secundă, e echivalentul de astăzi al ecarturilor văzute între aceeași grupare britanică și restul competitorilor în 1998, tot pe Albert Park.

Prin prisma acestui ritm etalat, faptul că după două ore de cursă la final n-a fost sărbătorită dubla poate fi considerat un insucces. Însă într-o zi în care mulți alții au sfârșit în zid sau au plătit prețul unor ezitări de ordin strategic, Andrea Stella poate să privească jumătatea plină a paharului: victoria a fost asigurată și McLaren părăsește Australia pe poziția pe care încheiase anul precedent.
Momentul crucial al cursei s-a consumat la revenirea ploii, când am asistat la o scenă de tip Sepang 2001. Atunci, ambele monoposturi Ferrari din frunte erau surprinse de schimbarea de aderență și vizitau decorul. Acum, Norris și Piastri au pățit același lucru în sectorul al treilea al pistei de la Melbourne. Șansa britanicului a fost că a revenit pe asfalt în penultimul viraj, în timp ce eroul local a glisat în continuare în iarba udă și a ieșit din cărți pentru podium.

Spre deosebire de Brazilia 2024, Max Verstappen nu a putut să-i smulgă această victorie din gheare lui Lando, deși a pus presiune cât de mult a putut. Un loc secund pentru campionul en-titre nu e de lepădat în economia campionatului și reprezintă o bază bună, acum când RB21 nu arată a monopost suficient de competitiv în vremurile post-Newey.
Mercedes s-a prezentat decent, cu Russell pe podium urmat de Antonelli, autor al unei curse de recuperare după ce fusese eliminat încă din prima fază a calificărilor. Ceilalți debutanți, sau mai precis ”debutanți full-season”, n-au avut o după-amiază inspirată, lovind zidurile: Hadjar încă din turul de formare, Doohan în primul minut al cursei și Bortoleto ulterior. Oricâte abandonuri au fost, tot n-a prins Haas vreun punct, Ocon și Bearman fiind închizătorii de pluton.

Au strălucit în schimb Albon și Tsunoda, mult peste perechea Ferrari pe care mulți o cotau cu șanse importante în momentul în care au sacrificat calificările în vederea unui setup axat pe ploaia de duminică. Leclerc a reușit o frumoasă depășire la noul său coechipier, iar istoria va consemna, sec, faptul că Hamilton nu a învins la prima cursă cu Ferrari, așa cum o făceau Raikkonen sau Alonso.
Peste doar o săptămână urmează etapa de la Shanghai, unde o pistă uscată ne va da o imagine mai clară a raportului de forțe dintre echipe. Cert e că McLaren stă foarte bine, Williams a progresat, Haas pare într-o situație mai precară decât Sauber, iar mulți piloți încheie prima etapă cu mai multe întrebări decât certitudini.
