Abia trecuseră câteva curse din acest sezon și tuturor le era clar că Marc Marquez, odată ajuns la ghidonul celei mai performante motociclete din pluton, nu poate fi învins de nimeni altcineva, ci doar de el însuși. Etapele au trecut și avansul său în clasament creștea implacabil, ba chiar veteranul reușea să-și asigure destule victorii pilotând cu rezerve, nu cu riscurile pe care și le asuma în primii ani la MotoGP. De această dată era încrezător că succesele vin fără a fi nevoie să mascheze minusurile pachetului tehnic, iar această serenitate a produs o furtună în mintea coechipierului său, Francesco Bagnaia.
Atât de departe a ajuns să fie Bagnaia de Marquez, încât la startul cursei din Japonia deja nu mai avea nici șanse matematice la titlu. Singurul pe care matematica-l mai ținea în brațe era Alex Marquez, autor al unei campanii de excepție până acum, însă la Motegi nici el n-a strălucit și astfel, indiferent ce se întâmplă în ultimele cinci runde, știm deja numele campionului.
Școlit în luptele grele ale deceniului trecut cu Jorge Lorenzo, Valentino Rossi și Dani Pedrosa, Marc n-a avut o misiune grea în 2025. Însă asta e recompensa pentru extrem de complicatul drum parcurs de la accidentarea suferită în 2020 la Jerez, urmată de nerăbdarea revenirii pe circuit și de alte căzături ce au dus la un total de patru operații complexe la brațul drept.
Odată trecut de 30 de ani, nativul din Cervera a realizat că nu mai poate găsi motivație în a suprapilota problematicele modele Honda și a pus capăt raportului istoric cu producătorul nipon, refuzând o prelungire de contract de 4 ani cu un salariu nemaivăzut, de circa 25 de milioane de dolari pe sezon. A acceptat o capitulare de sorginte medievală, în care ceda practic tot pentru a fi la Ducati: fără salariu, trimis într-o echipă privată pentru 2024, fără dreptul de a-și lua oamenii de încredere cu care câștigase totul înainte.
Iar în 2025 a trebuit să renunțe chiar și la principalul său sponsor personal (Red Bull), pentru a face pasul înspre echipa de uzină a glonțului din Bologna, unde altă băutură energizantă avea locul rezervat. Și totuși, a meritat: Marc a dominat fără drept de apel această campanie. În 17 curse, a făcut doar două mari cadouri (căzăturile de la Austin și Jerez) și a fost învins în luptă dreaptă doar la Barcelona (de Alex) și Motegi (de Pecco). Cu 11 victorii până acum (și 14 curse-sprint adjudecate), merge în continuare înspre un record de puncte la finele anului.
Însă marele trofeu, cel de campion MotoGP, este deja în vitrina sa după locul secund din Japonia. Marc Marquez îl egalează astfel pe Valentino Rossi atât la numărul de titluri în motomondial (9), cât și la clasa-regină (7). Alte repere ale italianului vor fi luate la țintă în curând: cu același regulament tehnic, e foarte posibil ca până la finele stagiunii 2026 totalul de victorii ale lui VR46 (115, din care 89 la clasa-regină) să fie depășit de MM93, aflat în prezent la doar 16 în urmă. Iar asta deși Marc are cu 138 de starturi mai puțin decât fostul său rival.
Totodată, campania impecabilă a lui Marquez prelungește epoca de aur a Ducati în MotoGP: patru titluri consecutive la piloți (Bagnaia de două ori, Martin și Marquez) și șase la rând în clasamentul constructorilor. Desigur, în 2025 italienii vor câștiga tot, inclusiv titlul echipelor, cele două cununi de lauri rezervate independenților (prin Alex Marquez și Gresini) și, cel mai probabil, vor da și cel mai bun debutant (Fermin Aldeguer).
În rest, la Motegi a fost confirmat revirimentul Honda, fostul campion Joan Mir reușind prima clasare pe podium din 2021 încoace. Pedro Acosta a petrecut prima jumătate a cursei pe locul secund, însă apoi a regresat vizibil până la momentul unei erori decisive ce l-a scos din zona punctelor. Bagnaia s-a impus în pofida unui motor gripat, aceasta fiind cea de-a doua sa victorie din 2025. Una mai meritorie decât cea pusă pe tavă de Marquez în urma căzăturii din Texas.
La categoria Moto2, echipa Aspar a celebrat prin Dani Holgado al treilea succes din ultimele patru curse, după ce în primele 13 etape nu avusese vreo victorie. Diogo Moreira, clasat al treilea, a recuperat 5 puncte în bătălia pentru titlu cu Manu Gonzalez. Între cei doi sunt acum 34 de puncte. David Munoz s-a impus la Moto3 în fața lui Jose Antonio Rueda, care are prima minge de meci pentru titlul categoriei peste 7 zile, în Indonezia. Protejatul lui Marc Marquez, Maximo Quiles, a prins podiumul și a recuperat puncte importante în raport cu Angel Piqueras, sosit doar al unsprezecelea.