Bahrain: Max, Checo și la 25 de secunde un pilot Ferrari pentru a completa podiumul.
Arabia Saudită: Max, Checo și la 18 secunde un pilot Ferrari pentru a completa podiumul.
Pare aceeași poveste și, în mare măsură, chiar a fost. Indiferent de diferențele dintre cele două trasee orientale parcurse în nocturnă, RB20 este monopostul fără adversar. Asta chiar și atunci când unul dintre cele mai mari avantaje (gestiunea anvelopelor) este negat într-o seară în care pe compoziția medie s-au parcurs chiar și 43 de tururi din totalul de 50 (Zhou), iar pe cea dură tot atât, ba chiar cu cel mai rapid tur încercat de Verstappen și acontat de Leclerc la ultima parcurgere! Așadar, cu sau fără uzură semnificativă, tot Red Bull defilează în frunte. N-a existat pic de emoție că Perez ar putea să nu construiască ecartul necesar pentru a compensa penalizarea de 5 secunde (unsafe release). Iar Red Bull nu avea niciun motiv să mute vreun pilot de pe planul A în momentul neutralizării, chemându-i pe ambii la boxe pentru același tratament.
În schimb, McLaren și Mercedes aveau de ce să încerce să-și împartă strategiile, așa că piloții aflați mai jos în clasamentul cursei în turul al șaptelea au rămas pe circuit – Norris și Hamilton. Păstrarea lor în cursă pe setul de anvelope de la start nu implica vreun mare risc și deschidea perspective interesante, mai ales dacă mai survenea încă o neutralizare care i-ar fi avantajat pe final din două perspective: timp mai puțin pierdut la standuri, dar și plutonul compactat. Cu anvelopele de compoziție soft montate pe final, cei doi aveau un ritm de cursă excelent și au recuperat secunde bune la cei din fața lor (Alonso/Russell/Bearman). Însă chiar dacă agresivitatea din plutonul animat de Magnussen a fost la cote înalte, al doilea Safety Car nu a mai venit niciodată.
Trebuie să vorbim despre Bearman…
Debut intempestiv într-un FP3 scurtat. Extrem de aproape să-l elimine pe Hamilton și să acceadă în Q3. Foarte precis pe un circuit dintre cele mai dificile, cu ziduri aproape la viteze mult mai mari decât în Principatul Monaco. Ollie Bearman a avut o temă foarte grea și a rezolvat-o peste așteptări. Unicul element de șansă a fost tot chestiunea anvelopelor, căci i-ar fi fost mult mai greu într-o cursă cu uzură ridicată. Dacă Nyck de Vries într-o apariție cu Williams (tot pe fondul apendicitei titularului) a făcut destule pentru a primi un contract, fără îndoială Bearman și-a depus la Jeddah o candidatură serioasă pentru un volan în 2025 (probabil la Haas), indiferent unde se clasează în sezonul de Formula 2 în care încă n-a punctat. Mai are 12 etape, Zane Maloney nu a mai dominat precum în Bahrain, deci să nu-l scoatem din calculele pentru titlu pe Bearman.
Nu aveam așteptări precise de la Ollie, date fiind circumstanțele debutului său. Totuși, s-a descurcat excelent în aceste două zile, aproape ca un veteran. N-a avut probleme nici cu startul, nici cu oprirea la boxe, ambele aspecte fiind noi pentru el. A rămas calm, oferind feedback precis. S-a simțit tot mai confortabil în mașină și a putut să-i țină în spate pe Lando și Lewis, doi piloți de excepție.
Frederic Vasseur, Team Principal Ferrari
Față de anul trecut, cele patru echipe din spatele Red Bull au făcut un pas clar înainte cu noile monoposturi. Astfel, jumătate de pluton visează la puncte doar după ce se prezintă un cadou în avanposturi. În Bahrain au ajuns la sosire toți cei 20 de piloți și n-a fost loc de surprize – primele cinci echipe au luat toate punctele. La Jeddah, proximitatea zidurilor dădea mai mari șanse unei neutralizări și unor abandonuri. Bearman a lăsat un loc în Q3 echipelor din ”Formula 1.5”, dar a progresat apoi în cursă. Poate că unii-l socotiseră drept ”donator” de puncte, însă britanicul n-a gafat. A făcut-o însă cel pe care l-am cataloga oricând ca având cel mai slab mental din Top 10 – Lance Stroll.
Astfel, posibilitatea unui loc 10 s-a deschis pentru cei mici. Putea fi al lui Tsunoda, cel ce se inserase în Q3. Doar că japonezul a plonjat înapoi în grupul median după start. Putea fi al lui Zhou, dacă n-ar fi avut parte de al doilea incident cu o piuliță refractară pentru Sauber în tot atâtea curse. Și Magnussen ar fi sperat, însă n-a lăsat loc de o mașină în lateralul său când s-a duelat cu Albon, apoi a mai primit o sancțiune din partea comisarilor și pentru depășirea în afara limitelor pistei. Totuși, danezul i-a făcut să piardă suficient timp pe adversari pentru ca al său coechipier să poată ieși în fața ”trenulețului” și să ia punctul aferent locului al zecelea. Cât de important este? Ei bine, Haas urcă dintr-un foc pe 6 la general, în fața celorlalte patru echipe rămase la cota zero.
…dar și despre Piastri
Foarte puțini piloți au reușit din 2005 încoace, de când avem același format în Formula 2, să câștige ambele curse ale unui weekend. Iar asta pentru că sprintul, acea cursă fără opțiuni strategice, are grila inversată pentru primii 8. Oscar Piastri se numără printre cei care au realizat asta, iar pista pe care s-a întâmplat a fost chiar cea din Arabia Saudită. Un alt semn că australianul are o afinitate deosebită pentru acest traseu a fost calificarea sa pe poziția a opta în urmă cu 12 luni, când McLaren avea încă unul dintre cele mai slabe monoposturi de pe grilă. A fost prima licărire de speranță a echipei, iar pe fondul acela de optimism a urmat un progres remarcabil.
De această dată s-a calificat pe 5, în fața lui Norris, iar după un tur a trecut de Fernando Alonso și a început să-și facă socotelile pentru podium contra lui Leclerc. A rămas aproape de monegasc până la neutralizarea din turul al șaptelea, după care ambii au intrat la standuri și au ieșit în proximitate. Se aflau însă în urma lui Hamilton, pe care Leclerc l-a depășit imediat. Piastri n-a putut face asta timp de 21 de tururi, de vreme ce McLaren a simțit nevoia de a rula cu apăsare mai ridicată pentru o mai bună manevrabilitate și gestiune a anvelopelor. În aer curat, ritmul ar fi fost excelent și în condiții ideale pozițiile 4-5 erau indiscutabil ale lui Oscar și Lando. Însă nici cu DRS deschis și cu un tur întreg sacrificat pentru a încărca bateria doar ca să beneficieze de boost pe linia dreaptă de start-sosire unde ar fi fost cel mai la îndemână atacul, Piastri nu avea destulă viteză de vârf. ”Am devenit un expert în aripa spate Mercedes” a afirmat la final, iar noi trebuie să ne obișnuim cu umorul său.
De la Pink Mercedes la clona RB19
Racing Point a prezentat la începutul sezonului 2020 un monopost care a trebuit investigat pentru asemănările indiscutabile cu mașina campioană a anului precedent, Mercedes W10. Era o copie atât de îngrijită, încât Lance Stroll a fost aproape de podium de două ori în primele șase curse, după care chiar a desfăcut șampania la Monza. Ulterior, Sergio Perez a văzut și el lumea de sus pe ploaie la Istanbul, dar cel mai mare șoc avea să vină pe Outer Circuit din Bahrain, la unica prezență în campionat, când mexicanul a obținut prima sa victorie. Cea care a înclinat balanța decisiv pentru următoarele, de vreme ce i-a asigurat contractul cu Red Bull.
Austriecii și-au cumpărat a doua echipă la finele lui 2005 și de mai multe ori s-a vorbit despre transferul de know-how între echipa mare și satelit. Testele din pre-sezon au venit cu aceeași placă, mutând atenția de pe cum s-o mai fi numind gruparea din Faenza pe similitudinile cu RB19, monopostul campion din 2023. ”Amenințarea fantomei” s-a risipit însă în primele două curse: așa cum spuneam mai sus, primele cinci echipe au progresat notabil. O sesiune de antrenamente libere cu Ricciardo pe prima poziție e un foc de paie la fel ca weekendurile unor piloți români de karting care nu figurează în avanposturi decât în warm-up, când lipsește miza. Iar când cu alții nu prea te bați, începi să te concentrezi doar pe duelul intern, precum am văzut în Bahrain.
Așadar, RB nu e nici măcar liderul clar al grupului celor cinci echipe codașe. După cum nici Alex Albon nu a putut încă să strălucească în aceste prime două curse. Dezastrul Alpine din prima etapă ar putea fi relativizat acum: ieșirea din scenă rapidă a lui Pierre Gasly ne lasă fără informații despre ce-ar fi putut realiza, iar Esteban Ocon… nu a fost ultimul on pace la Jeddah. Deci, un pas înainte!
Nu suntem suficient de rapizi astăzi pentru a obține puncte, pur și simplu. Am reușit doar să evităm haosul de la start și să câștigăm câteva poziții.
Esteban Ocon
Următoarea cursă va avea loc peste două săptămâni, în Australia. Max Verstappen va avea șansa de a-și egala seria de 10 victorii consecutive pe care a stabilit-o anul trecut, însă traseul de la Melbourne este altul cu procentaj ridicat de neutralizări. Rămâne de văzut dacă recuperarea lui Carlos Sainz decurge conform așteptărilor, medicii afirmând că sunt foarte mari șanse ca spaniolul să-și reia locul în cockpit pe 22 martie.
DRIVER STANDINGS (Round 2/24)
New entry at No. 10 🤩#F1 #SaudiArabianGP pic.twitter.com/qm8UYk2rrY
— Formula 1 (@F1) March 9, 2024
Martha Buchanan
Valerie Drake
Dane Johnston
Lorenzo Sheppard
Imran Gates
Makai Bowers
Ledger Gray
Uriel Baxter
Alani Rollins
Madeleine Armstrong
Jonas Small
Valerie Castaneda
s0930q
1j5p7r
Your article helped me a lot, is there any more related content? Thanks!