După multe weekenduri în care Charles Leclerc a fost reperul Ferrari, atipicele condiții din Mexic au înclinat balanța din echipă înspre Carlos Sainz. Acesta a putut celebra încă un succes în roșu, pe final de colaborare.
La fel cum în MotoGP avem adesea curse în care singurul care nu se mulțumește cu poziția pe care i-o rezervă materialul tehnic este Marc Marquez, și Formula 1 este marcată de modul în care Max Verstappen alege să se exprime pe circuit. Sunt mai bine de 10 etape de când nu mai dispune de un monopost care să-i permită victorii facile, așa că trebuie să intrăm în detaliile modului în care și-a păstrat un avans în clasamentul general.
Șase multipli învingători în 2024
Primul aspect care a jucat în avantajul său a fost că de situație nu a profitat un singur pilot. Să ne amintim modul în care Nigel Mansell în 1991 vedea cum de fiecare ghinion al său profita Ayrton Senna și nimeni altcineva. La fel, în 2005, de câte ori Kimi Raikkonen era trădat de mecanică, Fernando Alonso culegea laurii. Acum, din primele 10 etape Max a câștigat 7. Apoi, din următoarele 10, niciuna. Noul monopost de referință a devenit McLaren, unde vioara întâi era Lando Norris.
Dar câte victorii a pescuit britanicul din aceste ultime 10 starturi? Doar două. Altele au mers fie către coechipierul său, fie către piloții Mercedes sau Ferrari. Iar acum nu mai pare că McLaren se bucură de un avantaj care atinsese cota maximă la Zandvoort, cel puțin nu în raport cu Ferrari. Pe ultimele trei circuite permanente, Scuderia s-a impus (Monza, Austin și Mexico City), dar două dintre aceste victorii puteau merge și-n contul McLaren. Ne-am întors în urmă cu 16 ani, căci din 2008 n-am mai avut aceste două echipe în frunte pentru mai multe întreceri la rând…
Duelurile din interiorul echipelor
Max Verstappen nu a pierdut puncte din cauza lui Sergio Perez, cel care după ce l-a însoțit pe olandez pe podium de patru ori din primele cinci ocazii ale anului s-a scufundat într-o mediocritate care pune capăt speranțelor la titlul constructorilor. Red Bull Racing a pierdut prima poziție la Baku și pe cea de-a doua în Mexic, iar McLaren și Ferrari dispar în depărtare.
Însă Max probabil a avut ocazia de a se amuza pe seama indeciziei din tabăra McLaren, care nu i-a răpit lui Piastri șansa primei victorii pe Hungaroring. Consecința în plan motivațional s-a văzut apoi la Monza, unde australianul n-a avut milă de Norris în primul tur. Chiar și când Mercedes părea o amenințare, în miezul verii la Silverstone și Spa, Hamilton nu l-a menajat deloc pe Russell și ține morțiș să încheie anul în fața celui ce devine liderul echipei din Stuttgart, colț cu Brackley. În același mod, nici Sainz n-are vreun motiv să-i întindă covorul roșu lui Leclerc, precum am văzut la sprintul din Austin și pe comunicațiile radio din Mexic.
Slăbiciunile lui Norris
Odată ce i-a pus o etichetă adversarului, e normal ca Verstappen să tot încerce aceleași tactici. Singurii care-l pot opri sunt oficialii, care s-au dovedit în repetate rânduri destul de ezitanți. Abia pe Autodromo Hermanos Rodriguez nu s-au mai codit și au dictat penalizări stricte contra olandezului. Doar că Max știe și că uneori scapă basma curată, și că atunci când trage linia s-ar putea tot să fie pe plus. Detaliem declarația sa de la final de Grand Prix:
Dacă nu luam acele penalizări, ritmul nostru poate ar fi fost suficient pentru a ne clasa înaintea celor de la Mercedes. Însă e posibil ca fără acele manevre Lando Norris să fi câștigat cursa.
Matematica ne face să-i dăm dreptate campionului en-titre: 25-12 ar fi însemnat o pierdere netă de 13 puncte, față de 18-8, deci doar 10 puncte cedate lui Norris. Mai mult, este evident că Max a premeditat acțiunile, știind deja că tot ce poate face în această cursă mexicană este să întârzie momentul în care Lando îl devansează. Monopostul Red Bull Racing a fost modest pe anvelopele medii și dezastruos apoi pe cele dure, Verstappen fiind incapabil să recupereze ecartul față de Hamilton și Russell.
La fel cum Schumacher știa că-l scapă pe Hill la Adelaide sau pe Villeneuve la Jerez dacă nu face ceva când adversarul este în paralel, și Max a împrumutat aceeași tactică. Am putea spune chiar rafinat, de vreme ce nu s-a ajuns la un abandon, însă și monoposturile actuale sunt mult mai robuste. Însă nimeni nu se îndoiește că Verstappen ar ”juca la 0-0” într-o cursă viitoare.
Revenind în Mexic, consecința directă a fost îndepărtarea lui Norris de piloții Ferrari, iar revenirea sa pe final i-a adus doar poziția lui Leclerc. Altfel spus, Max joacă indirect în favoarea italienilor, de vreme ce unica sa grijă este să-l ”păzească” bine pe Norris. Alt cadou a venit de la celălalt pilot McLaren, eliminat încă din Q1 în Mexic și scos din zona în care i-ar fi putut lua puncte lui Max. Așadar, în ultimele două curse, acțiunile lui Max din primul tur l-au prejudiciat pe Norris (cu pedeapsă sau fără) și au ajutat Scuderia.
Ce urmează?
Verstappen are 47 de puncte avans față de Norris, iar McLaren este la 29 de puncte de Ferrari. Calendarul mai programează patru etape, dintre care două vor avea și curse-sprint (Interlagos și Losail). Mai întâi vom vizita circuitele ceva mai atipice. Brazilia a adus zeci de curse haotice (2001, 2003, 2008, 2012 și altele) și ne amintim că Mercedes nu câștiga nicio altă cursă în 2022 în afară de aceasta. Apoi, Las Vegas va fi alt traseu ieșit din tipare: stradal, nocturn, low downforce. Abia odată cu mutarea în Orient, în Qatar și Abu Dhabi, venim pe piste mai ”cuminți”. Bineînțeles că un sezon atât de disputat merita o finală mai grandioasă, la Suzuka spre exemplu!
Dacă ceea ce a adus Ferrari la Monza continuă să dea randament și duce la o revenire de formă precum cea de pe finalul lui 2003 (sau Red Bull în 2012), atunci drumul pare deschis înspre un titlu al constructorilor după o secetă de 16 ani. Însă McLaren a încercat să replice cu ceva update-uri și nu pare să fie net în urma mașinilor roșii, ci într-un echilibru ce depinde și de material, dar și de piloți. Și pare că perechea în portocaliu nu este neapărat în cel mai lucid moment, comparativ cu Charles și Carlos. Nu trebuie să uităm că Lando și Oscar sunt încă ”puișori”, ambii începând sezonul actual fără vreo victorie în palmares.
Odată ce a devenit clar că Red Bull Racing scapă din mâini titlul constructorilor, lui Max îi pasă doar de propriile calcule pentru titlu. Iar în aceste socoteli e important ca Lando să fie cât mai aproape de el, deci cât mai jos în clasamentul fiecărei curse. Implicit, în urma celor de la Ferrari. Ce ar mai fi esențial pentru Verstappen? Ca Mercedes să nu performeze și să nu-i ia puncte.
În schimb, pentru Ferrari ar fi de dorit ca Lando să ajungă, cumva, să ducă lupta cu Max până la capăt, căci dacă titlul piloților se decide înainte de a ajunge pe insula Yas, atunci strategia McLaren se schimbă înspre al doilea obiectiv. Norris are astăzi cel puțin cota 4,00 pentru a deveni campion. Ferrari, în schimb, are cota 2,20. E atât de intens, încât nu doar că numărăm zilele până la stingerea semafoarelor în Sao Paulo, ci orele!